Populärt: Sofia Richie Grainge Tv-serier Boktips Krönikor

Frida Gustavsson gör feministisk smyckeskollektion

02 mar, 2017
AvJohanna Lejon
På internationella kvinnodagen, 8 mars, lanserar designerduon Andeliusgribbe en kollektion signerad stilikonen, supermodellen och feministen Frida Gustavsson.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Samarbetet mellan Frida och Andeliusgribbe sker till förmån för organisationen Voice 4 Girls som stöttar indiska flickor på vägen till en ljusare framtid.

Kollektionen bygger både konceptuellt och estetiskt på bokstaven F som i detta sammanhang står för Feminism, Future, Freedom, Fuck, Fun, Fight, Forever – och, givetvis, Frida.

– Det är lätt att bli förtrollad av Fridas skönhet och framgång, men det som verkligen fick oss att tro på det här samarbetet var hennes personlighet: hennes skarpa tanke, vänliga själ och hennes ifrågasättande av rådande skönhetsideal och engagemang i jämställdhetsfrågor och sociala orättvisor, säger Karin Andelius och Linda Gribbe, designerduon bakom Andeliusgribbe i ett pressmeddelande.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Frida Gustavsson tar vid:

– Karin och Linda står för många värderingar som jag tycker är viktiga och vågar samtidigt värdera enkelhet och skönhet – något som lätt kan avfärdas som lättsinnigt och oviktigt när en pratar feminism.

frida-gustavsson

Kollektionen består av ett halsband, ett armband och ett par örhängen, alla i kirurgiskt stål förgyllt med 24 karats guld och med kedjor i sterlingsilver.

Annons

– Smyckena har både en form som står stark i sig själv och bär samtidigt en djupare symbolik för den som vill det, säger Frida Gustavsson.

För varje sålt smycke går 40 procent av försäljningspriset till organisationen Voice 4 Girls som jobbar för att stärka och utbilda unga flickor i Indien.

Smyckena släpps till försäljning den 8 mars.

Foto Andeliusgribbe

Annons