Följ med ELLEs chefredaktör Elina Grothén på Chanels Métiers d’Art-visning i Hangzhou
Inflygningen över Shanghai bjuder på en soluppgång som känns nästan overklig. Det gyllene ljuset reflekteras i havets strömningar, som glittrar under flygplanet. Jag är på väg till en plats som Gabrielle Coco Chanel en gång drömde om att uppleva, men som hon aldrig fick möjlighet att besöka – Hangzhou. En stad i östra Kina, belägen tre timmar från Shanghai, känd för sitt natursköna läge vid den mytomspunna West Lake, en plats som inspirerat poeter, konstnärer och nu, ett av världens mest ikoniska modehus.
Över 50 år efter Chanels bortgång lever hennes vision fortfarande starkt inom huset som bär hennes namn. För första gången någonsin hålls en Chanel-visning i Kina. Det är en symbolisk plats på grund av dess silkeshistoria.
Varje december sedan 2002, presenterar Chanel sin Métiers d’Art-kollektion – en kollektion som befinner sig mellan haute couture och ready-to-wear, skapad som en hyllning till de små, franska hantverksateljéer som är unika för Chanel.
Varje Métiers d’Art-kollektion berättar sin egen historia, ofta kopplad till en plats eller ett tema som speglar Chanels arv. I år är det Gabrielle Chanels älskade coromandel-skärmar som står i centrum – vackert lackerade konstverk från Kina, med detaljerade vardagsscener mot bakgrunden av det drömlika landskapet i Hangzhou. För Chanel var de inte bara vackra föremål, utan en källa till fantasi och drömmar.
Gabrielle Chanel drömde om Hangzhou
I hennes våning på 31 Rue Cambon i Paris hängde en särskild skärm som föreställde just West Lake i Hangzhou. Hon har själv sagt att hon nästan svimmade av lycka när hon först såg konstverket hos en kinesisk antikhandlare. Det blev den största och mest betydelsefulla delen av hennes samling.
I dag hänger skärmen fortfarande kvar i hennes hem – och har nu fått nytt liv som inspiration till årets kollektion. Den syns i både scenografin och plaggen, där Chanels modevärld möter kinesisk tradition.
En kort båttur över West Lake tar oss till visningsplatsen – byggd som en scen på sjön. Skymningen faller. Vattnet ligger spegelblankt
Elina GrothénMétiers d’Art-kollektionen för 2024/2025 har som alltid tagits fram i nära samarbete med Chanels egna ateljéer – sex mästarverkstäder som för vidare det franska hantverksarvet. Från broderikonstnärerna hos Lesage, till fjäder- och blomsterateljén Lemarié, skomakarna på Massaro, guldarbetarna på Goossens, hattmakarna på Maison Michel och plaggens finish hos Lognon – deras expertis genomsyrar varje plagg och accessoar. Det är just dessa ateljéers unika hantverkskunnande som förvandlar kollektionen till mer än mode – en hyllning till det konstnärliga i klädskapandet, där varje detalj berättar en historia.
Jag minns den senaste Métiers d’Art-visningen jag såg, i Paris 2019. Det var Virginie Viards debutkollektion som ny chefsdesigner efter Karl Lagerfeld. Då var Gabrielle Chanels lägenhet återskapad in i minsta detalj i Grand Palais. Fem år senare har Viard lämnat huset, och årets kollektion är skapad av Chanels designteam – en övergångsperiod innan Matthieu Blazy tar över som kreativ chef i oktober 2025. Ett ögonblick att stanna upp och blicka bakåt såväl som framåt.
En visning på sjön
En kort båttur över West Lake tar oss till visningsplatsen – byggd som en scen på sjön. Skymningen faller. Vattnet ligger spegelblankt. En upplyst bro och silhuetterna av träd ramar in scenen, och ljusinstallationerna får det att kännas som att vi befinner oss mellan himmel och jord. En lätt dimma smyger in över vattnet, och den söta doften av Hangzhou blandas med kvällsluften.
Modellerna glider fram i långa, kavajliknande kappor i tweed, sammet och satin – vissa broderade med små blommor inspirerade av motiven i coromandel-skärmarna. Oversized jackor fodrade i siden, duffelkappor med elegant tyngd. Accessoarerna ramar in temat: quiltade resväskor, pärlemorskimrande boxväskor och en magnifik jumpsuit där coromandel-mönstren har förvandlats till detaljer i broderat siden. Stickade plagg i jadegrönt och djuprött anas under de skräddade silhuetterna – en viskning från traditionella kinesiska färgpaletter, översatt med subtil precision. Det är en kväll där historia och nutid smälter samman, där Gabrielle Chanels dröm slutligen förverkligas. Cirkeln sluts under en himmel som glittrar i kvällens sista ljus, likt havet vid den magiska inflygningen över Shanghai.