I Gloucestershire ligger stugan där rokoko balanseras med brittisk folktro och queer estetik
- AvMark C. O’Flaherty/Living inside
Saker rör sig i ett särskilt tempo i Luke Edward Halls lantliga viste i Gloucestershire. Vi sitter vid köksbordet i tidiga december när en knackning avbryter samtalet om en nyligen inträffad nästan-katastrof. ”Åh, det är min tehuva”, säger Luke och försvinner ut i hallen. Sedan följer tio minuters förhandling med brevbäraren om post-Brexit-tullavgifter, men till slut är paketet i hamn.
– Den är från Svenskt Tenn. Det är förvånansvärt svårt att hitta en bra tehuva nu för tiden, säger han.
Luke och hans make Duncan Campbell hyr stugan sedan 2019. Ett hus som nu är både hem, ateljé och samlingsplats. Här umgås de med vänner och sina två hundar, Merlin och Dragon, omgivna av konst, antikviteter och lekfulla detaljer.
När huset nyligen fick en total genomgång var det inte planerat. Luke berättar hur han sent en kväll kom hem från en resa till Florens och möttes av en stickande lukt. En inramad cowboybild av Jack Pierson hade fallit ner, skurit av sladden till en lampa och orsakat en gnista. Branden hade självslocknat, men röken hade spridit sig genom hela huset.
– Vi hade änglavakt. Det hade kunnat gå riktigt illa. Allt fick bäras ut, rengöras och målas om.
Mycket konst bytte plats och färgsättningen förfinades – köket gick från ljusblått till varmt senapsgult och vardagsrummet från olivgrönt till en djupt blå färgton. Matsalen har en mjuk gammalrosa färg på väggarna.
Stilen beskriver Luke som Vogue Regency – en teatral blandning av klassicism, barock, rokoko och 1900-talets mitt, med humoristiska blinkningar. Här finns byster, kolonner och snäckor, ett Kate Bush-ljus i den chockrosa gästtoaletten och en sällsynt Mapplethorpe-affisch i badrummet. I sovrummet hänger en antik röd väst på garderobsdörren och randiga lakan sticker fram ur en gammal byrå – som taget ur en Bruce Weber-bild.
Hemmet är nära knutet till Lukes senaste bok 300,000 Kisses: Tales of Queer Love in the Ancient World, där han illustrerat homoerotiska antika texter, översatta av poeten Seán Hewitt. Antikens mytologi, brittisk folktro och 1920-talets excentriker har länge präglat hans estetik – från keramik och textilier för Svenskt Tenn till ridån för English National Opera.
Utöver konsten driver han märket Chateau Orlando, där han skapar både mode och heminredning. Det är ännu en kanal för att uttrycka hans queera, berättande stil – något som började redan när han var tonåring i Basingstoke.
Numera pendlar Luke mellan projekt – målningar för gallerier i London och New York, hotellinredningar och små, men avgörande justeringar hemma i stugan. Här är varje föremål laddat med en historia, ibland sann, ibland påhittad.
– Ett antikt bord kan ha levt ett helt annat liv innan det kom hit – och även om det inte har det, kan jag fantisera om det. Det är det som gör det så roligt.
Resultatet är ett hem som är lika delar vardagsrum och scen, ett ställe för stillsamt umgänge och skratt, men också för sena kvällar och utsvävningar. Nu närmast står julfirande för dörren. Man anar att det inte blir så klassiskt, i stället överdådiga buketter och färger som tar för sig. Och mycket te som hålls varmt under den där tehuvan från Svenskt Tenn.

