Form, funktion och finlir råder i det charmiga 60-talshuset

  • AvCecilia von Mentzer
Form, funktion och finlir råder i det charmiga 60-talshuset
I ett 60-talshus i södra Stockholm har Christian Persia skapat ett hem där hantverk, ljus och originalmaterial får stå i centrum. Här syns respekt för husets historia och en förkärlek för det taktila.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!

Hemma hos Angelica Svanström

Brand logo
Hemma hos Angelica Svanström

Förorten Segeltorp, söder om Stockholm, bjuder på hus i olika stilar och utföranden. I ett av de där tidstypiska 60-talshusen, som tycks sväva mellan natur och arkitektur, bor inredningsarkitekten och designern Christian Persia tillsammans med sin fru Elzbieta von Semkov, arkitekt och projekteringsledare. Här syns tegel, teak och stora glaspartier som bjuder in ljuset från flera håll.

– Vi visste precis vilken typ av hus vi ville ha. Vi tittade på många 1960-talskåkar innan vi slog till på den här. Alla originalmaterial fanns kvar: teaken, ekparketten, marmorfönsternischerna och det kopparklädda taket, säger Christian.

Huset är en klassisk 60-talslåda i två plan, totalt 320 kvadratmeter, med generösa fönsterpartier, en källare med gillestuga och ett inbyggt uterum med terrazzogolv och öppen spis. Entrén är klädd i mörk skiffer som fortsätter ut på uteplatsen och trapporna – ett exempel på den tidens karakteristiska sömlösa övergång mellan ute och inne.

Vardagsrummet har ett ljusinsläpp extra allt med tidstypisk tegelvägg, öppen spis och fiskbensmönstrat parkettgolv. Skinnsoffa, de Sede. Ljusstakar, Sway Objects. Bord i röd kalksten, From the block, Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. På spiselkransen Älg av Lisa Larson. Stolen Diamond chair av Harry Bertoia för Knoll. Pallen Sella från italienska Zanotta, designad av Achille & Pier Giacomo Castiglioni 1957.
Vardagsrummet har ett ljusinsläpp extra allt med tidstypisk tegelvägg, öppen spis och fiskbensmönstrat parkettgolv. Skinnsoffa, de Sede. Ljusstakar, Sway Objects. Bord i röd kalksten, From the block, Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. På spiselkransen Älg av Lisa Larson. Stolen Diamond chair av Harry Bertoia för Knoll. Pallen Sella från italienska Zanotta, designad av Achille & Pier Giacomo Castiglioni 1957.Fotograf Patric Johansson
Matsalens fönster släpper in ljus över den tidstypiska inredningen. Bordslampan Snoopy från Flos står på en skulptur av Anna Harström. Matsalsmöbel av Børge Mogensen. Taklampa Bulbo 57, Flos. I hörnet golvlampa S.A.C, Christian Persia.
Matsalens fönster släpper in ljus över den tidstypiska inredningen. Bordslampan Snoopy från Flos står på en skulptur av Anna Harström. Matsalsmöbel av Børge Mogensen. Taklampa Bulbo 57, Flos. I hörnet golvlampa S.A.C, Christian Persia.Fotograf Patric Johansson
Christian Persia intill ljusstakarna som han gjort tillsammans med Viktor Erlandsson för Sway Objects.
Christian Persia intill ljusstakarna som han gjort tillsammans med Viktor Erlandsson för Sway Objects.Fotograf Patric Johansson

– Det är otroligt hur man jobbade med ljusinsläpp på 60-talet, säger han och ser sig omkring i vardagsrummet. Här har du ljus från tre håll – det är magiskt.

Christian växte upp i Landvetter utanför Göteborg, i en familj där hantverket alltid funnits nära.

– Det har alltid varit konsthantverk och design på något sätt i mitt liv. Min morfar var en av de så kallade Lindomesnickarna, han gjorde Lindomestolar och möbler.

– Min pappas familj har sina rötter i den kreativa och hantverksrika tradition som präglat norra Italien. Min farfar arbetade med att ta fram mönstren till vävarna som användes av de stora italienska modehusen. Min farbror drev en kokkärlsfabrik tillsammans med Alfonso Bialetti den äldre i staden Omegna, i Piemonteregionen. Det var just i denna fabrik som den klassiska mokabryggaren, Moka Express, såg dagens ljus.

Det taktila har alltid varit viktigt för honom. ”Jag gillar att göra något med händerna. Det är något man nästan tappat bort i dag, med hur man jobbar.”

Hallens inredning är original från 1964. Väggar och garderober är klädda i teak, liksom rumsavskiljaren med glaspartier. Skiffergolvet fortsätter ut genom dörren.
Hallens inredning är original från 1964. Väggar och garderober är klädda i teak, liksom rumsavskiljaren med glaspartier. Skiffergolvet fortsätter ut genom dörren.Fotograf Patric Johansson
Brickan Brim i rostfritt stål är sprungen ur ett samarbete mellan Viktor Erlandsson Studio och Studio Persia. Kollektionen heter Sway Objects.
Brickan Brim i rostfritt stål är sprungen ur ett samarbete mellan Viktor Erlandsson Studio och Studio Persia. Kollektionen heter Sway Objects.Fotograf Patric Johansson
Det inbyggda uterummet med sitt terrazzogolv, öppna spis och glasbetongvägg bjuder generöst på 60-talets markörer. Stenbordet i för­grunden är Mono­lite av Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. Hög ljusstake, Tom Dixon.
Det inbyggda uterummet med sitt terrazzogolv, öppna spis och glasbetongvägg bjuder generöst på 60-talets markörer. Stenbordet i för­grunden är Mono­lite av Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. Hög ljusstake, Tom Dixon.Fotograf Patric Johansson

Decodrömmar #3 Stilren bäddning för ett harmoniskt sovrum

Brand logo
Decodrömmar #3 Stilren bäddning för ett harmoniskt sovrum

Efter gymnasiet började han som lärling på ett möbelsnickeri i Göteborg, där mycket av arbetet handlade om att bygga inredningar till krogar.

– Det var väldigt konceptuellt, och jag insåg snabbt att det där med att skapa miljöer – det var riktigt roligt. Efter ett tag startade jag min egen lilla byrå.

– På den tiden gick man hem och ritade butiken, sedan drog man till snickeriet och byggde den själv. Det var ett jäkla slit, men också väldigt lärorikt. Det var en annan tid, säger han med ett skratt.

Efter några år fick han en tjänst på SAS, där han arbetade med interiördesign i sex år innan han återgick till sitt eget företag.

– Jag har egentligen alltid jobbat mest med interiörer, möbler och produktdesign. Jag trivs med att ha med handen i allt – från idé till färdig möbel.

När Christian och Elzbieta flyttade från lägenhet till hus visste de att de ville bevara så mycket som möjligt av originalkänslan.

– Köket och tvättstugan var i original, liksom entrén. Nu håller vi på att uppdatera planlösningen. Tvättstugan blir till kök med rostfri bänkskiva och högskåp längs hela väggen. Det gamla syrummet ska bli matplats. Vi försöker göra det modernt, men ändå respektfullt mot husets själ. Och behålla det som går att spara. Teak-köket är något alldeles extra.

Fotokonst av Mikael Kenta. Originalkök från 1964.
Fotokonst av Mikael Kenta. Originalkök från 1964.Fotograf Patric Johansson
Skinnsoffa, de Sede. Intill den står träskulpturen Tjur av Finn Ahlgren. Bord i röd kalksten, From the block, Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. Skålar Dome design av Christian Persia. Bricka i rostfritt stål Brim, Christian Persia och Viktor Erlandsson för Sway Objects.
Skinnsoffa, de Sede. Intill den står träskulpturen Tjur av Finn Ahlgren. Bord i röd kalksten, From the block, Studio Persia för Thorsberg stenhuggeri. Skålar Dome design av Christian Persia. Bricka i rostfritt stål Brim, Christian Persia och Viktor Erlandsson för Sway Objects.Fotograf Patric Johansson
Christians musik- och filmintresse är stort som syns. Teakskåp av Børge Mogensen.
Christians musik- och filmintresse är stort som syns. Teakskåp av Børge Mogensen.Fotograf Patric Johansson

Parets sovrum är nyligen renoverat. Ett annat sovrum förvandlas just nu till arbetsrum.

– Vi har flörtat lite med teaken från köket och putsat väggarna. Det är viktigt att materialmötena känns ärliga. Det ska lira med huset.

I vardagsrummet står flera av hans egna produkter uppblandade med 60-talsvintage och verk av vänner.

– Det är lite av varje. Apan där är av Finn Ahlgren, tavlan är en Sigge Billgren. Jag gillar att blanda det personliga med det tidstypiska.

Tre öppna spisar skapar stämning året om, och i uterummet med sitt terrazzogolv flödar ljuset genom glasbetongfönster.

Golvlampa SAC av Christian Persia. Soffa Brick, Jotjot. Draperier från Astrid. Bordslampa Pantop av Verner Panton.
Golvlampa SAC av Christian Persia. Soffa Brick, Jotjot. Draperier från Astrid. Bordslampa Pantop av Verner Panton.Fotograf Patric Johansson
Det nyrenoverade sovrummet flirtar med köket i materialvalen. Mjuk sisalmatta på golvet.
Det nyrenoverade sovrummet flirtar med köket i materialvalen. Mjuk sisalmatta på golvet.Fotograf Patric Johansson
Uterummet är något alldeles extra och nås från både sovrum och arbetsrum. Golvlampa Toio av Achille & Pier Giacomo Castiglioni för Flos. Hög ljusstake, Tom Dixon. Soffa Brick, Jotjot. Draperier från Astrid.
Uterummet är något alldeles extra och nås från både sovrum och arbetsrum. Golvlampa Toio av Achille & Pier Giacomo Castiglioni för Flos. Hög ljusstake, Tom Dixon. Soffa Brick, Jotjot. Draperier från Astrid.Fotograf Patric Johansson

Utanför huset breder en naturtomt ut sig, med berg i dagen och en liten gräsmatta. Hans fru Elzbieta som alltid har älskat att odla, har äntligen fått utrymme för sitt intresse.

– När vi bodde i lägenhet hade hon en kolonilott och hon la hur mycket tid som helst där. Nu kan hon gå rakt ut i trädgården och hålla på. Det är lyx. Vi håller på att frilägga berget på baksidan. Det är en fantastisk plats på sommaren.

Huset i Segeltorp är en tydlig spegling av Christian Persias filosofi: respekt för material, funktion och historia.

– Det handlar om att låta huset tala. Att förstå vad det är byggt för och sedan addera det som behövs – inte mer. Jag tror att om man älskar hantverk så ser man skönheten i det som redan finns.

Fotograf: Patric Johansson
Stylist: Myrica Bergqvist