Designern och konstnären öppnar upp till ett förtrollande hem – ta en titt

  • AvAgnès Rosa Beckman
Designern och konstnären öppnar upp till ett förtrollande hem – ta en titt
Designern och konstnären Martin Bergströms förtrollande hem bjuder på auktionsfynd, samtida formgivning, mönstermani och en stark fascination för växtriket.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!

Decodrömmar #2 Festdukning med mycket av alltBrand logo

Decodrömmar #2 Festdukning med mycket av allt

Martin Bergströms hem, en 1920-talslägenhet vid Pålsundet i Stockholm, är tapetserat med organiska mönster från den egna kollektionen Flora Hysterica – med förlagor i antika herbarieväxter.

– Jag är djupt fascinerad av växternas roll i kulturhistorien, särskilt de giftiga, de sällsamma och till och med de alldagliga, och alla historier de bär genom århundradena, säger han.

Serien Opaque Objects för Skultuna är exempelvis inspirerad av fröet från den giftiga bolmörten, en av Martins favoritväxter. ”Dess frö kan ligga vilande i jorden i hundra år och bara vänta på rätt tillfälle att gro.”

Den dramatiska färgsättningen gör vardagsrummet till något alldeles extra. Tapet, Flora Hysterica, Primavera, Martin Bergström för Photowall. Ljusstakar, Opaque Objects, Martin Bergström för Skultuna. Svarta pallar, Martin Bergström för Ikea.
Den dramatiska färgsättningen gör vardagsrummet till något alldeles extra. Tapet, Flora Hysterica, Primavera, Martin Bergström för Photowall. Ljusstakar, Opaque Objects, Martin Bergström för Skultuna. Svarta pallar, Martin Bergström för Ikea.Jonas Ingerstedt
I serveringsgången: Vas av Martin Bergström. Hundtavla av Heidi Strengell. Vaser, stol och bord, samtliga är auktionsfynd.
I serveringsgången: Vas av Martin Bergström. Hundtavla av Heidi Strengell. Vaser, stol och bord, samtliga är auktionsfynd.Jonas Ingerstedt
Kuddarna på golvet i vardagsrummet är Martin Bergströms för Ikea. I fåtöljen en kudde från Minttu. ”Fåtöljen hittade jag på ett övergivet kontor.” Pall, A World of Craft. Bord, Geisli, Jakobsdals. Matta, Avafors.
Kuddarna på golvet i vardagsrummet är Martin Bergströms för Ikea. I fåtöljen en kudde från Minttu. ”Fåtöljen hittade jag på ett övergivet kontor.” Pall, A World of Craft. Bord, Geisli, Jakobsdals. Matta, Avafors.Jonas Ingerstedt

De pressade växterna Martin använder i sina verk är ofta 100–150 år gamla och inköpta på auktioner världen över.– Ibland får jag även donationer. När jag gav ut Flora Poetica – Edith Södergran i växtriket fick jag en otrolig samling finska herbarieväxter från 1860-talet, berättar han. På så vis får växterna, flera hundra år senare, en andra blomning genom mina verk.

Trots passionen för växter undviker Martin att ha levande exemplar hemma.

– De blir som husdjur för mig. Jag sköter om dem så mycket att de tar över rummen, och får dåligt samvete om de mår dåligt.

Som konstnär och formgivare arbetar Martin med mönster i allt från textil och tapeter till metall och glas.

– Min själ finns i det jag skapar. Jag är allergisk mot slit-och-släng – det jag gör ska kunna älskas länge.

Mustigt, mättat och dramatiskt hemma hos konstnären och designern Martin Bergström.
Mustigt, mättat och dramatiskt hemma hos konstnären och designern Martin Bergström.Jonas Ingerstedt
Martin Bergström framför den egna tapeten Flora Hysterica, Primavera, Photowall. Piedestal av Cecilia Ömalm.
Martin Bergström framför den egna tapeten Flora Hysterica, Primavera, Photowall. Piedestal av Cecilia Ömalm.Jonas Ingerstedt
Foton av bland andra Jenny Källman och Thomas Klementsson. Blomma, Osterloh Model. Lampan är köpt i Tyskland.
Foton av bland andra Jenny Källman och Thomas Klementsson. Blomma, Osterloh Model. Lampan är köpt i Tyskland.Jonas Ingerstedt
Soffa och soffbord, ­inköpta på auktion. Pläden kommer från ­Finland. Piedestal i hörnet av Cecilia Ömalm. Svarta pallar, Martin Bergström för Ikea.
Soffa och soffbord, ­inköpta på auktion. Pläden kommer från ­Finland. Piedestal i hörnet av Cecilia Ömalm. Svarta pallar, Martin Bergström för Ikea.Jonas Ingerstedt

Hemma hos #5 - Sofia WoodBrand logo

Hemma hos #5 - Sofia Wood

Förutom blommor rymmer hemmet en annan samling: konst med motiv av nakna män. Väggarna pryds av målningar, fotografier och teckningar från olika epoker, ofta med rumpan bar.

– Väggarna fungerar som en dagbok, fyllda av minnen. Som en tatuerad hud – väldigt privat.

Många av skulpturerna kommer från hans farmor, vars hem satte stark prägel på honom.

– Där fanns en äppelträdgård, en svart Volvo Amazon, ett bibliotek och ett mörklagt finrum fullt av möbler som inte fick utsättas för ljus.

Känslan av skuggor och dunkel går igen i hans eget hem.

– Eftersom jag är ljuskänslig och får migrän trivs jag i den mörka färgskalan. Även om det ibland är svårt att hitta saker när nästan allt är svart.

Skrivbordet där Martin jobbar när han inte är i sin ateljé. Skulpturer på vägghyllorna från hans farmor och diverse auktioner. Verk på väggen av Martin och från auktioner. Hylla Zink av Jonas Bohlin för Källemo.
Skrivbordet där Martin jobbar när han inte är i sin ateljé. Skulpturer på vägghyllorna från hans farmor och diverse auktioner. Verk på väggen av Martin och från auktioner. ”Betongskrivbordet väger ton! Stolen har jag hittat någonstans.” Hylla Zink av Jonas Bohlin för Källemo.Jonas Ingerstedt
Herbarieverket på väggen av Martin Bergström. Överallt syns egna verk, auktionsfynd, konst och så vidare. Som en skattkammare!
Herbarieverket på väggen av Martin Bergström. Överallt syns egna verk, auktionsfynd, konst och så vidare. Som en skattkammare!Jonas Ingerstedt
Sovrummet är favoritrummet. Foton av Denise Grünstein, Julia Hetta och Thomas Klementsson. Teckningar köpta på auktioner. Tapet, Flora Hysterica, Nocturne av Martin Bergström för Photowall. Kuddar, Linum. Pläd, Svenskt Tenn. Lampor, inhandlade på auktioner.
Sovrummet är favoritrummet. Foton av Denise Grünstein, Julia Hetta och Thomas Klementsson. Teckningar köpta på auktioner. Tapet, Flora Hysterica, Nocturne av Martin Bergström för Photowall. Kuddar, Linum. Pläd, Svenskt Tenn. Lampor, inhandlade på auktioner.Jonas Ingerstedt

Barndomshemmet var annorlunda – funktionellt men med oväntade inslag.

– Min pappa var uppfinnare och ufo-forskare. Under huset fanns både ett skyddsrum med laboratorium och en djungel med karpdammar.

Redan som 13-åring målade Martin surrealistiska motiv på kökslådor medan föräldrarna reste bort.

– ”Vad fint, vi gör en utställning”, sa de när de kom hem. Det var högt i tak – och det är jag väldigt tacksam för.

Martin delar sin tid mellan Stockholm och Finland. Där är inredningen mer stram – ett kombinerat kök och vardagsrum domineras av en enda möbel: ett extremt långt svart bord som rymmer över 20 gäster.

– Det blir som ett svart streck genom rummet. Vi älskar att ha stora middagar.

Ledig tid ägnar han gärna åt svampplockning och promenader med jack russell-terriern Benny.

– Skogen, eller vägen mellan hemmet och ateljén vid Åsöberget på Södermalm, ger mig tid för idéer. Min professor på Konstfack, Gunila Axén, brukade säga: ”Man måste stoppa in något för att få ut något.” Det är fortfarande det bästa rådet jag fått.

Foto: Jonas Ingerstedt