Annons
Annons

Monki gör ny fantasisk kampanj för alla … utom för tjocka.


 

I vår släpper Monki två skitkoola kampanjer, en för underkläder och en för badkläder. Kolla på dom här superfina bilderna, med helt oretuscherade kroppar. Såhär skriver Monki i sin pressrelease:

 ”Kampanjerna går under namnen ”Good vibes only — Pretty honest for SS17 #nofilter”. Det är två kampanjer som inte bör ses som kontroversiella men som är långt ifrån normen — framför allt när bad och underkläder är i fokus.”

Annons

LÄS MER PÅ ELLE.SE: MONKI GÖR KAMPANJ MED ORETUSCHERADE BILDER

Jag kan inte annat än praise the lord för den här sortens bilder, och vad dom förmedlar. Koola personer, så vackra och en bra blandning kroppar där många känner sig representerade (ja, det handlar fortfarande om representation i denna vita och smala värld). Tanken på att dessa bilder ska visas land och rike runt gör mig så lycklig. Tänk om jag som 12-åring hade blivit exponerad för detta, det hade betytt så mycket för min självkänsla, och tusentals andra unga personer.

Men så skickar jag ett vändande mail och till byrån som marknadsför kampanjen och frågar vilken storlek under och badkläderna går upp till, och får svaret L. Alltså Large.

Det blir liksom märkligt direkt. För kampanjen utger sig för att vara inkluderande, stå för nya värderingar som inte ska anses var kontroversiella men vara långt ifrån normen. Monki skriver också Det här är en del av Monki’s mål: Att få tjejer att tycka om sig själva. Här är en modig start på 2017, förhoppningsvis full av ärlighet, integritet och acceptans.”

Det slår slint i min skalle. Vi ska välkomnas in i en kampanj som ska inkludera, krossa normer och känslan vi ska gungas in i är att vi alla har en kropp som kan vara normen. Men bara dom med storlekar upp till Large. Det är inte speciellt inkluderande. Jag har inte haft på mig bad eller underkläder i storlek Large sen I don’t know, 7an typ. Det här är inte en inkluderande kampanj. HUR SVÅRT ÄR DET ATT GÖRA BAD OCH UNDERKLÄDER I STORLEK XL OCH STÖRRE? Det är pinsamt att utge sig för att vara radikal och missa det uppenbara, utge sig för att vilja ändra på normer och sen ändå va så sjukt normativ.

Det värsta är alla dom tjejer och andra personer som kanske jublar när dom ser kollektionen och sen förstår att nä, den här kampanjen, den var heller inte nåt för mig. Så jävla svenskt, att claima radikalitet men va precis som alla andra.

Synd på så fantastiska bilder och koola personer <3

moq117_w56_04 moq117_w56_06 monkiswim07 monkiswim01

(0)
(199)
16 kommentarer | Translate
 

Annons
Annons


Laddar